فرهنگی و هنری

 مسائل زناشویی  روان شناسی   تغذیه وبهداشت  پزشکی  اینترنت وكامپیوتر

مقالات تاریخی

 گنجینه سخن بزرگان مقالات اجتماعی  مقالات سیاسی دانلود پاورپوینت

اخبار جدید

فیلم سینمایی "جدایی نادر از سیمین" به کارگردانی اصغر فرهادی برنده سه جایزه جشنواره فیلم برلین شد.

ازدواج خواهرزاده احمدی نژاد با دختر تاجر ترک + عکس

عکس جوانی پوتین ،احمدی نژاد،سارکوزی،مرکل و اوباما

عکس جالب از جشن تولد علی کریمی روز ۱۸ آبان

پایان دنیا در سال ۲۰۱۲ ؟!

خبرنگاركیهان متهم به باج خواهی و سواستفاده شد
فارس:برقراری آرامش درمشهد با حضور ناجا

قذافی هم فراری شد،برادرچاوز پناهش داد؟

فردوسی پور عامل شکست ما مقابل ملوان است !

کرش مشاور تیم ملی !

دستگیری بازیگر فیلم ده نمكی در 25 بهمن

حملات سیاسی به حاتمی‌کیا و گشت ارشاد در برج میلاد

تلاش برای حضور جعفر پناهی در جشنواره برلین


درمان بی خوابی

برای آشنایی با مفهوم مكانیسمهای دفاعی ابتدا بطور اجمالی به نظریه زیگموند فروید در زمینه شخصیت و ساختار روان انسان میپردازیم.

فروید شخصیت هر فرد را به 3 بخش تقسیم بندی میكند:

1- نهاد و یا او(ID): در برگیرنده تمام اجزاء شخصیتی موروثی از جمله غرایز و تكانه های ابتدایی میباشد. كاركرد نهاد  مبتنی بر "اصل لذت" بوده و كامرواسازی و ارضای فوری را می طلبد. نهاد خواهان تامین آنی نیازها وسائق های زیستی چون میل جنسی و رفع گرسنگی میباشد. این بخش از شخصیت خودخواه، غیر منطقی، احساساتی و لذت جو بوده و نسبت به نیازها و خواسته های دیگران و همچنین واقعیات  بی اعتناست. دوری از درد و تنش و به حداكثر رساندن لذت و كامروایی از خصوصیات نهاد است. نهاد تابع هیچ ضابطه ای نیست. نهاد را میتوان نفس اماره خواند.

2- خود و یا من(EGO) : خود وظیفه محدود سازی و كنترل نهاد را بعهده دارد. خود برخلاف نهاد، به واقعیت واقف بوده و از "اصل واقعیت" پیروی میكند. "خود" ارضای آنی غرایز را تا زمانی كه شرایط مساعد در جهان بیرون و واقعی فراهم آید، به تاخیر می اندازد. نهاد به مثابه یك اسب و "خود" راكب آن است. با اینكه نیروی اسب به مراتب بیشتر از سوار كار است اما سواركار قادر است به كمك افسار، اسب را مهار و كنترل كرده و به مسیر دلخواه خود هدایت كند. اما همیشه اینطور نیست چراكه برخی اوقات اسب سركش بر راكب خود چیره میگردد. این بخش از شخصیت منطقی و واقع گرا است. وظیفه دیگر "خود" تعادل برقرار كردن میان نهاد و فرا خود است. از آنجایی كه نهاد و فرا خود پیوسته در تعارض و كشمكش بسر می برند، خود میكوشد با لحاظ شرایط و محدودیتهای محیط و واقعیات میان این دو  میانجیگری كرده و مصالحه ایجاد كند. به نحوی كه ضمن لحاظ كردن واقعیت جهان خارج، هم تكانه های نهاد ارضا شود و هم شخیت اخلاقی فراخود آزرده نگردد. و در نهایت حداكثر برخورداری نهاد از لذت و اجتناب از مجازات واحساس گناه برخاسته از فراخود فراهم گردد.

3- فراخود و یا فرامن(SUPER-EGO): فراخود معرف تمام ارزشها، اخلاقیات، قوانین و هنجارهای تعیین شده از سوی جامعه و یا والدین میباشد. این همان "وجدان" فرد است كه وظیفه داوری میان رفتار و كردار شایسته و ناشایست،خوب وبد، و ارزشگذاری و ارزیابی آنها را عهده دار است. فراخود بر مبنای "اصل اخلاقی" و "اصل پاداش و تنبیه" شكل میگیرد. فراخود در تقابل نهاد قرار داشته و اصولا وظیفه فراخود كنترل تكانه های شهوانی، خودخواهانه و لجام گسیخته نهاد، بویژه آنهایی كه از سوی جامعه منع شده اند، میباشد. مثل روابط جنسی و خشونت. كاركرد دیگر فراخود ترغیب "خود" به روی آوری به اهداف اخلاقی و متعالی، عوض اهداف واقع گرایانه، و همچنین كامل شدن و به كمال رسیدن فرد، میباشد. فراخود شامل دو زیر مجموعه است. یكی "وجدان"(CONSCIENCE) كه در برگیرنده رفتارها و اعمال نكوهش شده و مشمول تنبیه (رفتارهای ناپسند) است و دیگری خود آرمانی(EGO-IDEAL) كه دربرگیرنده رفتارها و اعمال ستوده و تحسین شده از سوی جامعه (رفتارهای پسندیده) میباشد. وجدان اثر منفی خود را به شكل احساس گناه و یا احساس خجالت وشرم متجلی میسازد. خودآرمانی نیز خود را بصورت غرور و سربلندی. وجدان تنبیه گر درونی و صاحبان قدرت تنبیه كنندگان خارجی هستند. فراخود بسیار سختگیر وكمالگرا میباشد.

نكته: نیروی نهاد به مراتب بیشتر از خود و فراخود است و خود و فراخود در حقیقت انرژی خود را از آن تامین میكنند. خود و فراخود از نهاد منشعب میگردند.

نكته:فراخود جای ارضای نیازهای نهاد سعی میكند آنها را صرفا سركوب كرده و به ناخودآگاه انتقال دهد.

نكته: به باور فروید نهاد از دو غریزه عمده بنام اروس (غریزه زندگی)(EROS) كه شور وسائق زندگی است و تاناتوس(غریزه مرگ) (THANATOS) كه شور وسائق مرگ است وغرایز تشكیل یافته است. میل جنسی مهمترین جزء اروس و خشونت مهمترین جزء تاناتوس است.

نكته: خود و یا من در كانون 3 نیروی توانمند واقع است: واقعیت، جامعه= فراخود و بیولوژی= نهاد.و میبایست به عنوان مدیر اجرایی با هر 3 آنها كنار بیاید.

تقسیم بندی روان وسطح هشیاری انسان

1- خودآگاه و یا هشیار(CONSCIOUS): محتوای آن در برگیرنده تمام احساسات، افكار، ادراكات وآرزوهایی كه ما (در زمان حال) از آنها آگاهی  داریم (آگاهی در افكار جاری). (10 درصد روان)

2- نیمه خودآگاه و یا نیمه هشیار(SUBCONSCIOUS): در برگیرنده اطلاعات اندوخته شده و یا همان حافظه (سهل الوصول)  و خاطرات ما میباشد كه با كمی تلاش میتوانیم به محتویات آن دسترسی پیدا كنیم. (10 تا 15 درصد روان)

3- ناخودآگاه و یا ناهشیار(UNCONSCIOUS): به منزله انباریست برای احساسات، عقاید، خواسته ها، امیال، خاطرات، آرزوها، رویاها، خیال پردازیهاو ترسهایی كه به واسطه دردناك بودن، آزاردهنده بودن، اضطراب آور بودن، آسیب زا بودن، تعارض آمیز بودن، ناپسند بودن و یا شرم آور بودن سركوب و واپس زده شده اند. مثل آرزوهای نامعقول، انگیزه های خشونت بار، امیال غیر اخلاقی، نیازهای خودخواهانه، امیال جنسی ناپسند، تجارب شرم آور وغیره. دسترسی مستقیم به محتویات ضمیر ناخودآگاه امكان پذیر نیست. اما ناخودآگاه ما هیچگاه محو نمیگردد و همواره در تعامل با خوداگاه بسر برده و تاثیر ونفوذ خود را بطور مستمر بروی اعمال و رفتار ما در خودآگاه اعمال  میكند. به باور فروید بهترین راه دستیابی به ناخوداگاه تحلیل رویاهای فرد است. ناخوداگاه مسئول اغلب رفتارهای ما میباشد.(75 تا 80 درصد روان)

4- غیر خودآگاه(NONCONSCIOUS): ه رچیزی كه ما از آن آگاهی نداریم، تجربه نكرده ایم ، با شخصیت ما یكپارچه نگردیده است و در هیچ كدام از سطوح روان ما جای ندارد.

فروید روان آدمی را به یك كوه یخ تشبیه میكند كه در آن تنها خودآگاه قابل مشاهده و در دسترس است و بخش عمده آن در زیر سطح آب واقع است، یعنی نیمه هشیار و ناهشیار ما.

 

 

 

 

 



نكته:
نهاد كاملا در سطح ناخودآگاه واقع است-خود عمدتا در سطوح نیمه خودآگاه و خودآگاه و اندكی در ناخودآگاه حضور دارد-فراخود در هر سه سطح نیمه خودآگاه، خودآگاه وناخودآگاه  میتواند حضور داشته باشد.

مكانیسمهای دفاعی:

خود برای رهایی از اضطراب ناشی از عدم تامین نیازهای نهاد، كه  برآورده سازی آنها مجازات و تنبیه از سوی جامعه و وجدان را بدنبال دارد، به یك سری مكانیسمهای دفاعی متوسل میگردد. خصوصیات مشترك تمام این مكانیسمهای دفاعی شامل:

1- اغلب اوقات بطور ناخوداگاه اعمال میگردند.

2- معمولا با تحریف، انكار و تبدیل واقعیت توام بوده و موجب خود فریبی میگردند.

كاركردهای مكانیسمهای دفاعی شامل:

3- محافظت از خود و ذهن خودآگاه و همچنین كاهش اضطراب، رنجش، درد، خشم، اندوه، سرخوردگی واسترس میباشد.

4- آنها كمك به سازگاری و تطابق بهتر با شرایط و محیط پیرامون است. كنار آمدن با واقعیت.

5- دور نگهداشتن سائق های نهاد از هوشیاری و حفظ آنها در ناخودآگاه.

6- محافظت خود انگاره از خجالتزدگی و احساس گناه نزد دیگران.حفظ آبرو، اعتماد بنفس و عزت نفس نزد دیگران.

انواع اضطراب

1- اضطراب واقعی(REALITY ANXIETY): ابتدایی ترین شكل اضطراب بوده و ریشه در واقعیت دارد. مثل ترس از سگ و یا ترس از تصادف قریب الوقوع و یا افتادن از نردبان.

2- اضطراب روان رنجوری ویا نوروتیك(NEUROTIC ANXIETY):اضطرابهای برخاسته از ترسهای ناخوداگاه و چیرگی تكانه های نهاد بر شما(خود).نوعی اضطراب اخلاقی است كه ترس از پیامدهای ابراز تكانه های نهاد پیشتر سركوب شده ویا تنبیه شده را دربرمیگرد.(برخورد خود ونهاد)(ترسهای غیر واقعی)

3- اضطراب اخلاقی(MORAL ANXIETY): اضطراب ناشی از، تخطی از قوانین اخلاقی و اجتماعی و نقض آنها، كه  به شكل احساس گناه و یا خجالت نمود می باد.(برخورد فرامن و نهاد)

مكانیسمهای دفاعی از دوران خردسالی آموخته گردیده و سرانجام بصورت عادت در می آیند. برخی از این مكانیسمها سازنده و انطباقی و برخی دیگر مخرب و غیر انطباقی میباشند كه به آنها اشاره خواهیم كرد. استفاده افراطی و اغراق آمیز از این مكانیسمها منجر به روان رنجوری (اضطراب منتج شده ازرفتار ناهنجار كنترل بیش از حد غرایز) واختلالات روانی وشخصیتی در فرد میگردند.

چه زمانی مكانیسمهای دفاعی بیمار گونه و آسیب زا میشوند:

1- استفاده افراطی، مكرر و اغراق آمیز از آنها.

2- زمانی كه دفاعها در حالت انعطاف ناپذیر، خشك و انحصاری بكار میروند.

3- هنگامی كه دفاعها شرایط كنونی را به شدت تحریف میكنند.

4- استفاده از دفاعها منجر به  پدید آمدن مشكلات جدی وعمده در روابط، دوستیها و لذت و برخورداری از زندگی سالم میگردد.

5- دفاعها موجب تحریف احساسات و هیجانات گردیده و از ابراز سالم آنها جلوگیری میكنند.

استفاده از مكانیسمهای دفاعی بلوغ یافته پیامدهای زیر را بدنبال دارد:

سلامت عمومی بدن-سلامتی جسم وروان-بروز كمتر اختلالات روانی در فرد-دوستی و روابط پر مایه وسالم-رضایت شغلی-خوشی و شادكامی-تطابق عالی با شرایط و محیط.

تقسیم بندی مكانیسمهای دفاعی

1- آسیب زا(PATHOLOGICAL): توانایی كنارآمدن با تهدیدات واقعی را از فرد سلب كرده و درك واقعیت را ناممكن میسازند. فرد در این حالت واقعیت را بازآفرینی و بازآرایی میكند. از نگاه ناظر استفاده از این دفاع ها جنون آمیز و نابخردانه است. مثل: انكار، تحریف، فرافكنی هذیانی.

2- بلوغ نیافته و ناپخته(IMMATURE): در كودكان و بزرگسالان كاربرد دارد. اما از آنجایی كه استفاده از آنها منجر به رفتارهای ناپسند و غیر قابل پذیرش اجتماعی میگردند، بزرگسالان استفاده از آنها را كنار می نهند. این دفاع ها بزرگسالان را در كنار آمدن بهینه با واقعیت ناتوان میسازند. از دید ناظر افرادی كه به این دفاع ها متوسل میشوند معمولا بلوغ نیافته و غیر قابل دسترس می نمایند. استفاده مداوم از آنها مشكلات جدی را در كنار آمدن با واقعیت پدید می آورد. مثل: خیالپردازی، فرافكنی، خود بیمار انگاری، رفتار منفعل-پرخاشگر و برون ریزی.

3- روان رنجور(NEUROTIC): در همه افراد شایع است. این دفاع ها در كوتاه مدت مفید بوده اما در بلند مدت منجر به مشكلاتی در روابط، شغل و كامیابی از زندگی میگردند. مثل: توجیه عقلی، واپس زنی، واكنش وارونه، جابجایی و گسستگی.

4- بلوغ یافته (MATURE): این دفاع ها مقبول بوده و از بزرگسالان سالم سر میزند. این دفاع ها در سلامت روان افراد نقش تعیین كننده  و مثبتی دارند. مثل: والایش، نوع دوستی، پیش بینی وشوخ طبعی .

منبع:

سایت مردمان



مشابه:

هوش هیجانی و روابط زناشویی

روان شناسی زوج های خوشبخت (1)

روان شناسی اسلامی

دلایل بلوغ جنسی دیررس

علل گرایش زنان به آرایش افراطی آرایش

ختلالات شخصیتی در سنین نوجوانی

انگیزش شغلی۱

(خشونت علیه زنان (3))

آثار مثبت ازدواج بر سلامت مردان




 زناشویی وبارداری
 روان  شناسی

مشكلات جنسی،علت 50در صد طلاقها

ناتوانی جنسی

انحراف جنسی چیست؟

ارگاسم در زنان

تربیت جنسی فرزندتان را جدی بگیرید


روانشناسی رنگ ها

در هر سنی چگونه با کودک بازی کنیم ؟

 روانشناسی شادی

مردان مریخی زنان ونوسی

خنده بر هر درد بی درمان دواست!

 


كودكان

دینی ومذهبی

آیا می خواهید فرزندتان نابغه باشدر

عزت نفس در كودكان

چطور كودكان را در سفر سرگرم کنیم؟

روان شناسی کودک

کودکان پیش گویی می کنند

کوچولوی دروغ گویتان را متهم نکنید

 فتوا دادن محمد ص از نگاه دکتر شریعتی

شریعتی و اسلام سیاسی

اسماعیلت را قربانی کن .

گفتگوی دوست داشتنی ما با خدا (حتما بخوانید)

مبنای حقوق بشر غربی چیست و چرا با اسلام سازگاری ندارد؟






منبع:
http://daneshjoo2010.mihanblog.com